Πέμπτη 7 Ιουνίου 2018

«Ευτυχώς που κυβερνάμε εμείς και δεν έχουμε καμία διάθεση να συζητήσουμε για πιστοληπτική γραμμή και δουλεύουμε πάνω στην καθαρή έξοδο. Η πιστοληπτική γραμμή δεν υπάρχει στο τραπέζι. Είναι μόνο στις φαντασιώσεις της Ν.Δ. και στην εμμονή στην προσκόλληση στην περίοδο Σαμαρά».
Με τον κατηγορηματικό αυτό τρόπο απάντησε στα σενάρια περί επαναφοράς της πρότασης για προληπτική γραμμή πίστωσης, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης. Μιλώντας στην εκπομπή «Πρώτη Είδηση» της ΕΡΤ και τους δημοσιογράφους Νίκο Παναγιωτόπουλο και Μαίρη Πολλάλη, ο Υπουργός αναφέρθηκε συνολικά στην πορεία της οικονομίας και ειδικότερα σε ενεργειακά θέματα, προτάσσοντας τη σημαντική ελάφρυνση των λογαριασμών ρεύματος το τελευταίο 12μηνο, όπως προκύπτει κι από τα τελευταία στοιχεία της Eurostat.
Για την κριτική της ΝΔ
Απαντώντας σε ισχυρισμούς του παραβρισκόμενου βουλευτή της Ν.Δ., Κ. Σκρέκα, ότι το «μαξιλαράκι» ρευστότητας προέρχεται από τη φορολογία, ο κ. Σταθάκης απάντησε: «Το «μαξιλαράκι» είναι 18 δισ. ευρώ, δεν είναι μικρό και έχει συγκεκριμένη προέλευση, δεν έχει καμία σχέση με τη φορολογία, σας διαβεβαιώ».
Στις αιτιάσεις του κ. Σκρέκα ότι η κυβέρνηση αδιαφορεί για τα εθνικά θέματα, τον ενεργειακό τομέα και την ανομία, ο κ. Σταθάκης απάντησε: «Νομίζω ότι η Ν.Δ. τον τελευταίο καιρό βρίσκεται σε απόγνωση γιατί, προφανώς, στην ατζέντα της οικονομίας οι καταστροφολογικές προβλέψεις της Ν.Δ. δεν βγαίνουν. Η κυβέρνηση είναι έτοιμη να λύσει πολύ σοβαρά θέματα, όπως είναι το Σκοπιανό κ.ά. και προφανώς η Ν.Δ. προσπαθεί να φτιάξει μια ατζέντα, η οποία να μην μένει στην ουσία των μεγάλων θεμάτων της ελληνικής κοινωνίας. Έχει χρόνο, νομίζω, να συμφιλιωθεί με μια πραγματικότητα και να ασκήσει πραγματική κριτική με βάση τις ιδέες και τις προτάσεις που έχει για όλο αυτό το φάσμα».
Για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ
Η συμφωνία έκλεισε χθες οριστικά. Προβλέπει το διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δύο κομμάτια: Τη ΔΕΠΑ Υποδομές, που θα έχει όλα τα δίκτυα της χώρας -Αθήνα, Θεσσαλονίκη και υπόλοιπη Ελλάδα- και τα διεθνή projects, οι μεγάλες δηλαδή επενδύσεις στους αγωγούς. Αυτό, θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο.
Στο άλλο κομμάτι, που είναι το εμπορικό, θα διατηρηθεί μερίδιο 15%. Αυτές οι διαδικασίες θα ξεκινήσουν από τον Σεπτέμβριο και θα ολοκληρωθούν το πρώτο τρίμηνο του 2019.
Για τη ΔΕΗ και τις τιμές ρεύματος
Η ΔΕΗ παραμένει βασικός πυλώνας του ενεργειακού συστήματός μας, την κρατήσαμε όρθια και ταυτόχρονα, με βάση τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν προ ημερών από τη Eurostat, η τιμή του ρεύματος στην Ελλάδα μειώθηκε 6% το 2017, η τρίτη μεγαλύτερη μείωση στην Ευρώπη. Η μείωση αυτή αναφέρεται στους λογαριασμούς και άρα την έχουν δει οι καταναλωτές.
Είναι γνωστό ότι τη ΔΕΗ την παραλάβαμε υπερχρεωμένη, καθώς είχε πάρει τεράστια δάνεια με τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Το 2011 και το 2013, η ΔΕΗ δανείστηκε υπέρογκα ποσά. Μετά το 2015, δεν έχει δανειστεί χρήματα. Ταυτόχρονα η ΔΕΗ, όπως και όλες οι ενεργειακές εταιρείες, ήταν από την προηγούμενη κυβέρνηση σ΄ ένα καθεστώς πλήρους ιδιωτικοποίησης. Εμείς ακυρώσαμε αυτά τα δεδομένα και κάναμε μεγάλες αλλαγές στον ενεργειακό τομέα. Η κεντρική ιδέα είναι ότι προχωρούμε βεβαίως στην απελευθέρωση των αγορών, φυσικού αερίου, ρεύματος  κ.ο.κ, ταυτόχρονα όμως κρατήσαμε όλες τις υποδομές της ενέργειας, δηλαδή τα δίκτυα του φυσικού αερίου, τα δίκτυα του ηλεκτρισμού κ.ο.κ., υπό δημόσιο έλεγχο.
Το σχέδιό μας για τη ΔΕΗ είναι πάρα πολύ καλύτερο από τη «μικρή ΔΕΗ»: πρώτον, διότι δεν πουλάει το πιο πολύτιμο κομμάτι που έχει η ΔΕΗ από άποψη κερδοφορίας, που είναι τα υδροηλεκτρικά και αποτελούν το επίμαχο θέμα και δεύτερον, η πώληση των λιγνιτικών μονάδων προέκυψε, εκ των πραγμάτων, με την καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
Με βάση όλα τα δεδομένα, η κυβέρνηση δημιούργησε σημαντική ρευστότητα στη ΔΕΗ πέρυσι -1,2 δισ. ευρώ- ξεχρεώσαμε τα ΥΚΩ πέντε ετών κ.ά. και τις προηγούμενες ημέρες επικυρώθηκε η ικανότητα της εταιρείας να αναχρηματοδοτήσει τα δάνειά της με τη συμφωνία με τις τράπεζες.
Για τα νέα στατιστικά στοιχεία που καταγράφουν ρεκόρ 10ετίας στην ανάπτυξη
Είναι καλά νέα, κυρίως επειδή η έξοδος από την κρίση πρέπει να στηρίζεται σε ισχυρή οικονομία. Η άνοδος αυτή προέρχεται, σχεδόν 100%, από τις εξαγωγές, δηλαδή η ελληνική οικονομία δείχνει να ανακάμπτει και να στέκεται στα πόδια της με καλές εξαγωγικές επιδόσεις. Εμείς μπήκαμε στην κρίση, κι εδώ δεν είναι θέμα αντιπαράθεσης νομίζω, επειδή η ελληνική οικονομία αντιμετώπιζε δύο τεράστια ελλείμματα: το εμπορικό της έλλειμμα -το εμπορικό της ισοζύγιο το οποίο ήταν τεράστιο και το χρηματοδοτούσαν με δανεικά- και τα δημόσια οικονομικά. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, τα δημόσια οικονομικά έχουν πλέον μια πολύ σημαντική ικανότητα -έχουμε κλείσει όλα τα θέματα, είμαστε σε πορεία πλήρους σταθερότητας- και το γεγονός ότι έχουμε ρεκόρ μείωσης του εμπορικού ισοζυγίου και καλές εξαγωγές σημαίνει ότι η ελληνική οικονομία πλέον μπορεί να βλέπει την έξοδο από την κρίση με βιώσιμο τρόπο.
Για τη λύση στο ελληνικό χρέος
Η απόφαση θα ληφθεί με βάση προηγούμενες αποφάσεις που λένε δύο απλά πράγματα: ότι μέχρι το 2038 η λύση που πρέπει να βρεθεί σημαίνει ότι η Ελλάδα δεν θα πληρώνει περισσότερο από το 15% του ΑΕΠ της για την εξυπηρέτηση του χρέους. Αυτό δημιουργεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα πρέπει να κινηθεί η απόφαση. Τα μεσοπρόθεσμα μέτρα πρέπει να έχουν ορίζοντα μέχρι το 2038 και να έχουν «οροφή» αυτό το 15%. Άρα, η συζήτηση μέχρι τις 21 Ιουνίου έχει αυτόν τον περιοριστικό παράγοντα.
Υπάρχουν δύο-τρία θέματα κεντρικά που συζητιούνται για τα μέτρα και τη φύση των μέτρων. Η κεντρική ιδέα παραμένει, αφορά την επιμήκυνση μεγάλου μέρους των δανείων του ESM και φυσικά ο ασφαλιστικός μηχανισμός, η γαλλική πρόταση. Άρα, έχουμε δύο σταθερές πάνω στις οποίες γίνεται η συζήτηση. Ως κυβέρνηση, επιδιώκουμε το καλύτερο δυνατό σενάριο. Εκτιμώ ότι υπάρχει ένα φάσμα μέσα στο οποίο κινούμαστε αυτή τη στιγμή και νομίζω ότι, στο τέλος της ημέρας, θα υπάρξει μια συμβιβαστική λύση η οποία θα είναι ικανοποιητική με βάση αυτές τις παραδοχές που είπα.
Για την πληρέστερη ενημέρωσή σας δείτε εδώ​ όλη τη συνέντευξη